On the Negative Numbers from the Historical and Educational Perspective
Abstract
Keywords
References
Artin, E., Schreier, O.: 1926, Algebraische Konstruktion reeller Körper, Abhandlungen aus dem Mathematischen Seminar der Hamburgischen Universität 5, 85-99.
Arystoteles: 1831, Physica, w: I. Bekker (red.), Aristotelis Opera, Georg Reimer, Berlin.
Błaszczyk, P., Mrówka, K.: 2013, Euklides Elementy. Księgi V-VI teoria proporcji i podobieństwa, Copernicus Center Press, Kraków.
Błaszczyk, P., Mrówka, K.: 2015, Kartezjusz, Geometria. Tłumaczenie i komentarz, Wydawnictwo Universitas, Kraków.
Battista, M. T.: 1983, A complete model for operations on integers, Arithmetic Teacher 30(9), 26–31.
Bruner, J.: 1978, Poza dostarczone informacje, Mroziak, B. (przeł.), PWN, Warszawa.
Chodnicki, J., Dąbrowski, M., Pfeiffer, A.: 2014, Matematyka 2001. Klasa 6. Podręcznik
do szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa.
Dedekind, R.: 2017, Ciągłość i liczby niewymierne, Annales Universitatis Paedagogicae
Cracoviensis Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia 9, §2.
Dehaene, S.: 1997, The Number Sense, Oxford University Press, Oxford.
Descartes: 1637, La Géométrie, l’Imprimerie de Jan Maire, Leyde.
Frand, J., Granville, E. B.: 1978, Theory and Application of Mathematics for Teachers, 2 edn, Wadsworth Publishing Company, Belmont, Calif.
Freudenthal, H.: 1983, Didactical Phenomenology of Mathematical Structures, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht.
Glaeser, G.: 1981, Epistemologie des nombres relatifs, Recherches en Didactiques des Mathematiques 2(3), 303–346.
Grady, M. B.: 1978, A Manipulative Aid for Add-ing and Subtracting Integers, Arithmetic Teacher 26(3).
Hejný, M.: 2008, Scheme oriented educational strategy in mathematics, w: B. Maj, M. Pytlak, E. Swoboda (red.), Supporting Independent Thinking Through Mathematical Education, 1st edn, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 40–48.
Howden, H.: 1985, Algebra tiles for the overhead projector, Cuisenaire Company of America, New York.
Klakla, M.: 1982, Procesy psychiczne związane z tworzeniem pojeć i struktur, w: I. Gucewicz-Sawicka (red.), Podstawowe zagadnienia dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa, 32–45.
Lakoff, G., Núñez, R.: 2000, Where Mathematics Comes From. How the Embodied Mind Brings Mathematics into Being, Basic Books, New York.
Linchevski, L., Williams, J.: 1999, Using intuition from everyday life in ’filling’ the gap in children’s extension of their number concept to include the negative numbers, Educational Studies in Mathematics 39, 131–147.
Matłosz, B.: 2012, Teaching and learning the elements of arithmetic and algebra using the multiple intelligence theory, Annals of the Polish Mathematical Society, Series 5, Didactica Mathematicae 34(20), 69–84.
MEN, ORE: 2017, Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Matematyka, Dobra Szkoła.
Moroz, H.: 2018, Wykład 16. numeracja i system pozycyjny, Cz. III, w: B. Nowecki (red.), Materiały pomocnicze do nauczania matematyki w szkole podstawowej. Wykłady telewizyjne, WSiP, Warszawa.
Papy, G.: 1969, Minicomputer, Educational Studies in Mathematics 2(2/3), 333–345.
Peled, I., Mukhopadhyay, S., Resnick, L. B.: 1989, Formal and informal sources of mental models for negative numbers, w: J. G. Vergnaud, G. ans Rogalski, M. Artigue (red.), Proceedings of the Thirteenth International Conference for the Psychology of Mathematics Education, Vol. III, PME, Paris, France, 106–110.
Piaget, J.: 1966, Studia z psychologii dziecka, PWN, Warszawa.
Piaget, J.: 1970, Genetic Epistemology, W.W. Norton, New York.
Sfard, A.: 1991, On the dual nature of mathematical conceptions: reflections on processes and objects as different sides of the same coin, Educational Studies in Mathematics 22, 1–36.
Tanton, J.: 2009, ”Exploding dots”. Advanced version for personal fun. http://testing.mathteacherscircle.org/assets/session-materials/
JTantonExplodingDots_EducatorsVersion.pdf.
Thompson, P. W., Dreyfus, T.: 1988, Integers as transformations, Journal for Research in Mathematics Education 19, 115–133.
Turnau, S.: 1990, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa.
Wallis, J.: 1685, Treatise of Algebra, John Playford, London, przeł. P. Błaszczyk, K. Mrówka (2015).
Zródła internetowe:
https://minecraft-pl.gamepedia.com/Koordynaty
https://tinyurl.com/yb8h4vws
e-ISSN: 2450-341X, ISSN: 2080-9751
AUPC SDMP is on the List of the Ministry’s scored journals (part B) with 5 points for 2016