On the role of dissertations in didactics of mathematics in the training process of future teachers of mathematics

Joanna Major, Bożena Olik-Pawlik, Tadeusz Ratusiński, Lidia Zaręba

Abstract


In the training process of students – future teachers of mathematics, an important role is played by, among others, participation in the diploma seminar, during which the student (being at the final stage of studies)is tasked with preparing a bachelor’s or master’s thesis. This dissertation may be purely mathematical in nature or refer to problems in didactics of mathematics. The article aims to develop and illustrate some thoughts from previous works of the authors (Zaręba, 2009; Major, Olik-Pawlik, Ratusiński, Zaręba, 2016), pointing to the legitimacy of the preparation of teacher diploma theses in the field of didactics of mathematics by students.

Keywords


educating students – future teachers, the teaching-learning process of mathematics, thesis, mathematical activities, generalization

References


Braun, M., Mańkowska, A., Paszyńska, M.: 2014, Matematyka z kluczem. Podręcznik do matematyki dla klasy piątej szkoły podstawowej, Część 1, Nowa Era, Warszawa.

Braun, M., Mańkowska, A., Paszyńska, M.: 2015, Matematyka z kluczem. Podręcznik do matematyki dla klasy czwartej szkoły podstawowej, Część 2, Nowa Era, Warszawa.

Ciosek, M., Legutko, M., Turnau, S., Urbańska, E.: 2005a, Matematyka dla Ciebie. Podręcznik dla klasy czwartej szkoły podstawowej, Nowa Era, Warszawa.

Ciosek, M., Legutko, M., Turnau, S., Urbańska, E.: 2005b, Matematyka dla Ciebie. Podręcznik dla klasy piątej szkoły podstawowej, Nowa Era, Warszawa.

Czajkowska, M.: 2015, Postawy nauczycieli matematyki wobec zmian w edukacji, Society and Education. Instytut Studiów Miedzynarodowych i Edukacji Humanum 18(3), 81–94.

Konior, J.: 2005, Niektóre nurty działalności Profesor Anny Zofii Krygowskiej oraz Jej koncepcja dydaktyki matematyki, Dydaktyka Matematyki 28, Roczniki PTM, 65–77.

Koszyk, S.: 2012, Pole prostokąta i uogólnianie rozumowania w świetle analizy lekcji w klasie piątej szkoły podstawowej. Nieopublikowana praca licencjacka, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków.

Krygowska, Z.: 1972, Geometria dla klasy II liceum ogólnokształcącego, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.

Legutko, M.: 2001, O podręczniku matematyki, Dydaktyka Matematyki 23, Roczniki PTM, 18–24.

Major, J., Olik-Pawlik, B., Ratusiński, T., Zaręba, L.: 2016, Wybrane uwagi na temat roli zadan matematycznych w procesie nauczania-uczenia się matematyki, Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia 8, 101–118.

Mnich, W.: 1980, Aktywności matematyczne jako kryterium doboru zadan w nauczaniu matematyki. Nieopublikowana rozprawa doktorska, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków.

Moszner, Z.: 2004, Refleksje na temat kształcenia nauczycieli matematyki, Dydaktyka Matematyki 26, Roczniki PTM, 255–264.

Narodowej, M. E.: 2008, Podstawa programowa z komentarzami. Tom 6. Edukacja matematyczna i techniczna w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. Matematyka, zajęcia techniczne, zajęcia komputerowe, informatyka, Warszawa.

Nowak, W.: 1989, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa.

Siwek, H.: 1998, Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP, Warszawa.

Turnau, S.: 1978, Rola podręcznika szkolnego w kształtowaniu pojeć i rozumowań matematycznych na poziomie pierwszej klasy ponadpoczątkowej, Praca monograficzne WSP w Krakowie, vol. 30, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.

Turnau, S.: 1990, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa.

Turnau, S.: 2001, O dowodzeniu twierdzeń we współczesnej szkole (rozszerzony tekst wystąpienia), Dydaktyka Matematyki 23, Roczniki PTM, 25–33.

Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2017a, Program studiów wyższych rozpoczynających się w roku akademickim 2017/2018. Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny, Studia wyższe na kierunku Matematyka, stopień pierwszy. Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków. Pobrano z: http://matematyka.up.krakow.pl/pliki/planprognew/I/2017|18/stac/2pprogramoblig.pdf.

Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2017b, Program studiów wyższych rozpoczynających się w roku akademickim 2017/2018, Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny, Studia wyższe na kierunku Matematyka, stopień drugi. Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków. Pobrano z: http://matematyka.up.krakow.pl/pliki/planprognew/II/2017|18/stac/2pprogram.pdf.

Zaręba, L.: 2009, Wprowadzanie studentów matematyki w badania dydaktyczne, Vol. 2 of Prace Monograficzne z Dydaktyki Matematyki, Koło SNM: „Forum Dydaktyków Matematyki”, Bielsko-Biała, 95–110.

Zaręba, L.: 2012, Matematyczne uogólniania. Możliwosci uczniów i praktyka nauczania, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.


Full Text: PDF (Polski)

e-ISSN: 2450-341X, ISSN: 2080-9751


AUPC SDMP is on the List of the Ministry’s scored journals (part B) with 5 points for 2016